Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Polestar
Elektronikproduktion |

Polestar och StoreDot snabbar på laddningen

Polestar och StoreDot har lyckats med konststycket att ladda en Polestar 5-prototyp från 10–80 procent på bara tio minuter genom att implementera StoreDots Extreme Fast Charging (XFC)-teknik.

Enligt Polestar uppnådde den fullt körbara verifieringsprototypen en konsekvent laddningshastighet som började på 310 kW och steg upp till över 370 kW i slutet av laddningen.

Detta är världens första demonstration av extrem snabbladdning 10–80 procent på tio minuter med kisel-dominerade celler i ett körbart fordon, snarare än enskilda celler i en laboratoriemiljö. Det specialtillverkade batteripaketet på 77 kWh – som har potential att utökas till minst 100 kWh, skulle kunna lägga till 320 km räckvidd till en medelstor elbil på tio minuter.

Vad Polestar och StoreDot har gjort nu är att man tagit fram ett så kallat proof-of-concept för XFC-batteriteknik som skulle kunna användas i framtida Polestar-bilar.

– Tid är bland den största lyxen vi har i livet och som tillverkare av lyxiga elektriska prestandabilar behöver vi ta nästa steg för att ta itu med ett av de största hindren för att äga en elbil – laddningsångest. Med den här nya tekniken kommer förare kunna lägga mindre tid på att ladda under längre resor och vara tillbaka på vägen snabbare än tidigare. Faktum är att tiden för att stanna kommer att vara mer lik vad man upplever med en bensinbil idag, Thomas Ingenlath, vd för Polestar, i pressmeddelandet.

StoreDots XFC-teknik använder kisel-dominerade celler med en energitäthet i nivå med toppmoderna NMC-celler och kräver inga specialiserade kylsystem i bilen. XFC-batteriets moduler har en strukturell funktion som förbättrar mekaniska egenskaper och kylförmåga samtidigt som viktnivåer bibehålls eller minskas, med hög återvinningsbarhet och servicevänlighet som också är en viktig del i designen av batteripaketet.

I dagens kommersiella elbilsbatterier kan snabbladdningshastigheterna variera mycket beroende på batteriets laddningsgrad (State of Charge, SoC) och ibland sjunka avsevärt när SoC ökar. Under det här testet såg Polestar att laddningshastigheten ökade från 310 kW vid 10 procent SoC till över 370 kW vid 80 procent SoC.

Viktigt är att testet bevisar att XFC-tekniken fungerar med dagens DC-laddningsinfrastruktur, där antalet DC-snabbladdare med effekt på 350 kW eller mer fortsätter att utökas.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-05-14 07:33 V22.4.46-1
Annons
Annons